První nájemník? Jak ochránit vybavení bytu a neprodělat – 2. díl – PORTFOLIUM
Mám zájem

První nájemník? Jak ochránit vybavení bytu a neprodělat – 2. díl

21.06.2020 Poradna

Žádný majitel nechce ve svém bytě po končícím nájemníkovi najít zdemolovanou podlahu, špinavou výmalbu nebo strhané tapety, a to zvlášť pokud se jedná o byt po rekonstrukci. Dnes se podíváme na to, jak ochránit vybavení bytu a vše správně předat.

V minulém článku jsme se věnovali tomu, co by majitel měl sdělit svému prvnímu nájemníkovi, ale i všem dalším po něm, aby předešel rizikům spojeným s elektřinou a energiemi. Je tu ale několik dalších faktorů, které by pronajímatel neměl podcenit a podchytit je včas, než mu nájemník způsobí problémy a zbytečné výdaje.

Než se dostaneme k vybavení, tou úplně nejzásadnější povinností pronajímatele je předat nájemníkovi byt v takovém stavu, který je obyvatelný. Jinými slovy byt uvést do dobrého stavu, zpřístupnit k nastěhování a předat klíče. Našim klientům vždy doporučujeme před novým nájemníkem vyměnit zámkovou vložku. Pokud tak neučiní oni, doporučujeme to samé právě novému nájemníkovi s tím, aby při skončení či vypovězení smlouvy vrátil vložku do původního stavu.

Určitě je dobré ukázat nájemníkovi, kde se v okolí bytu nachází popelnice či odpadová místnost a informovat ho o tom, kam odnést jaký odpad, který je vhodný třídit. Kromě popelnic na směsný odpad, na papír, plasty a sklo totiž v blízkosti sídlišť mnohdy bývají i nádoby na hliník či použitý olej. V případě, že bude nájemník byt vybavovat či bude stěhovat spoustu věcí, vytvoří mnoho odpadu, který je potřeba v rámci zachování dobrých sousedských vztahů patřičně zlikvidovat.

Co se týče vybavení bytu, měli byste při předání vždy sepsat předávací protokol, který bude obsahovat výpis veškerého vybavení, které nájemník dostává v k dispozici, a popis stavu bytu. Zejména byste měli zaznamenat jeho případné vady či poškození, ke kterým se pak vrátíte, až bude nájemník byt opouštět a dle toho porovnat, zda nadělal škody a případně v jakém rozsahu.

Při předání bytu ho doporučujeme s nájemníkem celý projít a seznámit ho s veškerým vybavením a materiály použitými při stavbě, aby věděl, jak se o ně starat. Jedná se zejména o různé typy podlah, které potřebují speciální mycí prostředky či zacházení a nezodpovědný přístup by mohl vést k nutnosti kompletní výměny. Při vrácení bytu pak nejčastěji kontrolujeme místa zakrytá kobercem. Z naší zkušenosti takto nájemníci rádi maskují odřeniny a další poškození, a proto doporučujeme detailní předávací protokol a pečlivou výslednou kontrolu.

Do předávacího protokolu vždy uveďte také stav výmalby, zejména pokud je byt čerstvě vymalovaný. Doporučujeme dále uvést, jaký bude postup, pokud při vrácení bytu bude výmalba špinavá. Z našich zkušeností vycházíme z toho, že pokud je špinavá alespoň ze 40 %, bude muset dojít ke opětovné výmalbě. Složitější je to u hodnocení starší výmalby, v tom případě doporučujeme stav bytu během předání s nájemníkem nafotit.

U nově zrekonstruovaných bytů je třeba upozornit nájemníka, že stavba včetně vybavení je stále v záruce (ta bývá zpravidla 2 roky). Nájemník by měl vědět, že v tomto případě by více než kdy jindy měl o jakémkoliv problému pronajímatele informovat. Máme zkušenosti např. s tím, že během vrácení bytu po dvou letech nájemník tvrdil, že myčku v bytě vůbec nepoužíval, ale bylo zjištěno, že není funkční. To už však bylo po záruce.

Co si mnoho pronajímatelů neuvědomuje, tak velmi poruchovým a málo hlídaným místem bývají žaluzie. Jedná se o maličkost, která by se však při kompletní výměně mohla prodražit. Proto my za naše klienty vždy kontrolujeme jejich stav, tedy zda nejsou polámané lamely či nedošlo k vytržení vodících lanek.

Při praní prádla je důležité nájemníkovi doporučit, ať už bude používat již nainstalovanou pračku, nebo instalovat svou vlastní, měl by první a druhé praní naplánovat tak, aby byl doma, a zkontrolovat, zda je vše správně zapojeno a pračka po převozu či manipulaci neutrpěla poruchu, která by vedla k vytopení.

Nakonec by si pronajímatel měl pohlídat, že pokud bude nájemník potřebovat označit schránku svým jménem, že ní zanechá viditelně i jméno majitele. Někteří správci do schránek hází majitelům informace o schůzích a další dokumenty a v případě, že by na schránce majitelovo jméno nenašli, informace by nedostal.

Věcí, na které se musí při pronajímání bytů myslet, je bohužel hodně a často se stává, že majitelům něco uteče a následné problémy se opravdu prodraží. V PORTFOLIU máme léty osvědčený systém správy pronájmu, takže pokud nechcete nic podcenit, svěřte Váš pronájem nám. Nechte Vaše starosti na nás a věnujte se tomu, co Vám opravdu přináší radost.

Chcete přenechat
veškeré starosti na nás?

Děkujeme za Váš zájem,
ozveme se Vám nejpozději další pracovní den.

Zanechte nám
na sebe kontakt

Následující pracovní den se Vám ozveme a vytvoříme pro Vás nabídku na míru.

Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

Budťe vždy v obraze
a sledujte nás na Instagramu