První nájemník? Jak ochránit vybavení bytu a neprodělat – 2. díl – PORTFOLIUM

První nájemník? Jak ochránit vybavení bytu a neprodělat – 2. díl

21.06.2020 Poradna

Žádný majitel nechce ve svém bytě po končícím nájemníkovi najít zdemolovanou podlahu, špinavou výmalbu nebo strhané tapety, a to zvlášť pokud se jedná o byt po rekonstrukci. Dnes se podíváme na to, jak ochránit vybavení bytu a vše správně předat.

V minulém článku jsme se věnovali tomu, co by majitel měl sdělit svému prvnímu nájemníkovi, ale i všem dalším po něm, aby předešel rizikům spojeným s elektřinou a energiemi. Je tu ale několik dalších faktorů, které by pronajímatel neměl podcenit a podchytit je včas, než mu nájemník způsobí problémy a zbytečné výdaje.

Než se dostaneme k vybavení, tou úplně nejzásadnější povinností pronajímatele je předat nájemníkovi byt v takovém stavu, který je obyvatelný. Jinými slovy byt uvést do dobrého stavu, zpřístupnit k nastěhování a předat klíče. Našim klientům vždy doporučujeme před novým nájemníkem vyměnit zámkovou vložku. Pokud tak neučiní oni, doporučujeme to samé právě novému nájemníkovi s tím, aby při skončení či vypovězení smlouvy vrátil vložku do původního stavu.

Určitě je dobré ukázat nájemníkovi, kde se v okolí bytu nachází popelnice či odpadová místnost a informovat ho o tom, kam odnést jaký odpad, který je vhodný třídit. Kromě popelnic na směsný odpad, na papír, plasty a sklo totiž v blízkosti sídlišť mnohdy bývají i nádoby na hliník či použitý olej. V případě, že bude nájemník byt vybavovat či bude stěhovat spoustu věcí, vytvoří mnoho odpadu, který je potřeba v rámci zachování dobrých sousedských vztahů patřičně zlikvidovat.

Co se týče vybavení bytu, měli byste při předání vždy sepsat předávací protokol, který bude obsahovat výpis veškerého vybavení, které nájemník dostává v k dispozici, a popis stavu bytu. Zejména byste měli zaznamenat jeho případné vady či poškození, ke kterým se pak vrátíte, až bude nájemník byt opouštět a dle toho porovnat, zda nadělal škody a případně v jakém rozsahu.

Při předání bytu ho doporučujeme s nájemníkem celý projít a seznámit ho s veškerým vybavením a materiály použitými při stavbě, aby věděl, jak se o ně starat. Jedná se zejména o různé typy podlah, které potřebují speciální mycí prostředky či zacházení a nezodpovědný přístup by mohl vést k nutnosti kompletní výměny. Při vrácení bytu pak nejčastěji kontrolujeme místa zakrytá kobercem. Z naší zkušenosti takto nájemníci rádi maskují odřeniny a další poškození, a proto doporučujeme detailní předávací protokol a pečlivou výslednou kontrolu.

Do předávacího protokolu vždy uveďte také stav výmalby, zejména pokud je byt čerstvě vymalovaný. Doporučujeme dále uvést, jaký bude postup, pokud při vrácení bytu bude výmalba špinavá. Z našich zkušeností vycházíme z toho, že pokud je špinavá alespoň ze 40 %, bude muset dojít ke opětovné výmalbě. Složitější je to u hodnocení starší výmalby, v tom případě doporučujeme stav bytu během předání s nájemníkem nafotit.

U nově zrekonstruovaných bytů je třeba upozornit nájemníka, že stavba včetně vybavení je stále v záruce (ta bývá zpravidla 2 roky). Nájemník by měl vědět, že v tomto případě by více než kdy jindy měl o jakémkoliv problému pronajímatele informovat. Máme zkušenosti např. s tím, že během vrácení bytu po dvou letech nájemník tvrdil, že myčku v bytě vůbec nepoužíval, ale bylo zjištěno, že není funkční. To už však bylo po záruce.

Co si mnoho pronajímatelů neuvědomuje, tak velmi poruchovým a málo hlídaným místem bývají žaluzie. Jedná se o maličkost, která by se však při kompletní výměně mohla prodražit. Proto my za naše klienty vždy kontrolujeme jejich stav, tedy zda nejsou polámané lamely či nedošlo k vytržení vodících lanek.

Při praní prádla je důležité nájemníkovi doporučit, ať už bude používat již nainstalovanou pračku, nebo instalovat svou vlastní, měl by první a druhé praní naplánovat tak, aby byl doma, a zkontrolovat, zda je vše správně zapojeno a pračka po převozu či manipulaci neutrpěla poruchu, která by vedla k vytopení.

Nakonec by si pronajímatel měl pohlídat, že pokud bude nájemník potřebovat označit schránku svým jménem, že ní zanechá viditelně i jméno majitele. Někteří správci do schránek hází majitelům informace o schůzích a další dokumenty a v případě, že by na schránce majitelovo jméno nenašli, informace by nedostal.

Věcí, na které se musí při pronajímání bytů myslet, je bohužel hodně a často se stává, že majitelům něco uteče a následné problémy se opravdu prodraží. V PORTFOLIU máme léty osvědčený systém správy pronájmu, takže pokud nechcete nic podcenit, svěřte Váš pronájem nám. Nechte Vaše starosti na nás a věnujte se tomu, co Vám opravdu přináší radost.

Věnujte se těm, na kterých opravdu záleží a pronájem nechte na nás

Děkujeme za Váš zájem,
ozveme se Vám nejpozději další pracovní den.

Volejte
+420 277 277 044 nebo zanechte nám na sebe kontakt a zavoláme my vám

    Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

    Budťe vždy v obraze
    a sledujte nás na Instagramu