První nájemník? Co byste mu měli sdělit a před čím ho varovat – 1. díl – PORTFOLIUM

První nájemník? Co byste mu měli sdělit a před čím ho varovat – 1. díl

01.06.2020 Poradna / Aktualizováno 21.06.2020

Rozhodli jste se pronajmout svůj byt a čeká Vás první nájemník? Poradíme Vám, co byste mu měli sdělit, na co dát pozor a co nepodcenit, abyste tak předešli možným problémům nebo alespoň minimalizovali riziko jejich vzniku.

Elektřina a noční proud

Ty nejčastější problémy v pronajatém bytě obvykle souvisí s médii – elektřinou, vodou a plynem, proto je třeba nájemníka informovat o tom, kde se nachází hlavní uzávěry a ukázat mu hlavní jistič elektroměru i všechny pojistky. Pokud se objeví nějaký problém, tak nájemník nejdříve musí zkontrolovat pojistky a pokud na nich neshledá nic neobvyklého, až poté zkontrolovat hlavní jistič. Upozorněte ho také, že v případě nutnosti odečítání elektroměru je zásadní sledovat pouze hodnoty T1 a T2.

V případě, že se v bytě nachází ohřev teplé vody či je byt vytápěný elektřinou, tak si vždy dejte pozor, že je na elektroměru odečtený stav T2. Ten totiž měří noční proud, který je výrazně levnější. V tom případě doporučujeme nájemníka seznámit s tím, že pokud si teplou vodu vyčerpá, když je bojler sepnutý na tzv. denní tarif, tak bude muset na další nahřátí počkat až v době nočního tarifu, který je levnější. Toto nastavení je nezbytné, jelikož nahřátí bojleru znamená vysokou spotřebu elektřiny, což by se mohlo prodražit. Pro bližší informace ohledně spínání a vypínání nočního proudu doporučujeme se obrátit na infolinku distributora. Pro Prahu toto zajišťuje Pražská energetika.

Vodoměr

Taktéž je nutné nájemníkovi ukázat vodoměr, kde je třeba dát pozor na to, že pokud se bytě rozděluje teplá a studená voda nebo bytem prochází více stoupaček, tak bude pravděpodobně i více hlavních uzávěrů.

Plyn

Pokud je do bytu zaveden přívod plynu, poznáte podle páčky, zda je zastavený (páčka je v poloze kolmo ke trubce) či puštěný (páčka je ve vodorovné poloze s trubkou). Stejným způsobem lze zjistit i přívod vody.

Když se v bytě nachází nějaký plynový spotřebič (např. kotel, kamna či topidla WAW), měli byste zajistit, aby v bytě byl detektor oxidu uhelnatého. Tato krabička se umisťuje nejčastěji pod strop či na chodbu a v případě, že se spustí poplach, měl by nájemník vědět, jak se zachovat – otevřít veškerá okna, vyvětrat a ohlásit situaci vlastníkovi či správci. U některých typů detektorů však dochází k hlášení i v případě vybitých baterií, v tomto případě není nutné panikařit.

Co by měl nájemník vědět, když odjíždí na dovolenou

Když nájemník odjede na krátkou dovolenou či prodloužený víkend, měl by vždy před odjezdem uzavřít ventil na vodu. Tím předejde problémům způsobených prasklými pancéřovými hadičkami či porušením vedení vody. Nejčastěji totiž k haváriím dochází v noci, během svátků či o prázdninách a ne, teď nemluvíme o zákonu schválnosti. Je to způsobeno tím, že když je málo lidí doma, tak při nízkém odběru vody v domě roste a kolísá tlak ve vedení, což může urychlit prasknutí nějaké opotřebené části. Proto také doporučujeme ohlídat si výměnu pancéřových hadiček u umyvadel a toalet každých 7 let. Naopak pokud byt zůstane prázdný po delší dobu, tak plynový kotel na ohřev vody či vytápění by vypínat nikdy neměl, pouze by měl jeho výkon ztlumit na minimum.

Nejen z toho důvodu by měl Váš nájemník znát havarijní číslo nebo alespoň vědět, kde ho hledat. Zpravidla jsou tyto údaje vyvěšeny na nástěnce v domě. Vy tak můžete v klidu spát a o situaci se dozvíte až, když bude podchycená profesionály.

Zabezpečte byt, i pokud je dlouhodobě prázdný

V situaci, kdy v bytě nemáte žádného nájemníka a nikdo jej nevyužívá, měli byste vždy zastavit vodu a vypnout pojistky. Při vypnutí přívodu elektřiny, je také nutné zkontrolovat lednici i mrazák. Pokud by byl namražený, mohl by vytéct na podlahu, což by v případě korkové či plovoucí podlahy mohlo skončit novou pokládkou. Zároveň doporučujeme vypojenou lednici a mrazák nechat otevřené, jako prevenci proti plísním a zasmrádnutí.

V dalším dílu si řekneme, co je dobré nájemníkovi sdělit, pokud pronajímáte nový či zrekonstruovaný byt či na co si dát pozor v případě vybavení. A pokud se raději chcete věnovat své rodině a jiným aktivitám, můžete přenechat správu pronájmu Vaší nemovitosti nám a my se o vše postaráme za Vás.

Věnujte se těm, na kterých opravdu záleží a pronájem nechte na nás

Děkujeme za Váš zájem,
ozveme se Vám nejpozději další pracovní den.

Volejte
+420 277 277 044 nebo zanechte nám na sebe kontakt a zavoláme my vám

    Odesláním souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

    Budťe vždy v obraze
    a sledujte nás na Instagramu